Qu'est-ce qu'un bon élève ?
Ce document est une ancienne version qui n'est plus actualisée régulièrement, vous pouvez consulter la nouvelle version ici.
***
Vnímaní dějin didaktiky jako metakognitivní funkce při výuce
a učení cizího jazyka
Uvod - definice :
Kognice - Strategie učení cizímu jazyku :
Strategie přímé : paměťové, kognitivní, kompenzační.
Strategie nepřímé metakognitivní, afektivní, sociální.
Co je to metakognice?
Definice Pedagogického slovníku (Portál 1998), kde je pojímána jako způsobilost člověka plánovat, monitorovat, vyhodnocovat postupy, jichž sám používá, když se učí a poznává. Jde o činnost vědomou, která vede člověka k poznání "jak sám postupuji, když poznávám svět".
http://www.metakognice.cz/?sekce=otazky#o1
Kateřina Vlčková
Proč je důležitá, podstatná ?
Společný evropský referenční rámec pro jazyky nabídne učitelům a žákům nové přístupy k učení a vyučování cizího jazyka. Jeden z nich je Evropské jazykové portfolio, který umožní sebehodnocení žáka a postavení jeho individuálních jazykových cílů. Žák musí být schopen stručně popisovat své jazykové úrovně a budovat strategie jak se dostat na vyšší úroveň v rámci spolupráce s učitelem. Procesy sebehodnocení a budování individuální strategie učení patří k všeobecné doméně konstruktivismu (Vygotski a Piaget : sociální a afektivní strategii) a specifikované doméně metakognice.
PORTFOLIO :
- „obsahuje seznam kritérií k sebehodnocení „ (jazykový pas)
- „dokumentuje proces učení“+“podává informace o individuálních cílech“+“informuje o důležitých jazykových a interkulturních zkušenostech“ (jazykový životopis)
- (Soubor dokumentů a prací) je sbírkou osobních prací, které názorně dokládají, jakých výsledků jste dosáhli.
Práce se zabývá jak kvalitativním (ktery strategie) tak kvantitativním (tj. kolik strategií a jak často) a výzkumem strategií učení CJ pomocí :
1 - dotazník, inventář strategií, techni-ky :
http://www.uni-weimar.de/sz/franzoesisch/autoapp/strat/strat.html
2 - nestrukturovaných volných výpovědí, skupinových interview a interview s rodiče.
réponses des élèves
|
Le bon élève |
Le mauvais élève |
|
Il écoute le prof- zaměření pozornosti |
Il n’est pas attentif, ne sait pas se concentrer, se laisse distraire par son voisin zaměření pozornosti |
|
Il répond aux questions - Procvičování |
Il ne réfléchit pas odklad mluvené produkce a zaměření na poslech |
|
Il pose des questions- Dotazování – spolupráce obdržení pomoci- požádání o vysvětlení nebo verifikaci |
Il a oublié les leçons précédentes - Správné opakování |
|
il est curieux – Dotazování / Empatie |
|
|
Il travaille dur, il fait ses devoirs - Příprava a plánování učení |
Il arrive en retard en cours - organizování a uspořádávání učení |
|
Il a de bonnes idées, il propose des activités - výběr tématu |
Il est mal élevé, vulgaire uvědomování si myšlenek a pocitů druhých empatie |
Réponses des parents :
|
Il est actif - Procvičování |
Il n'est pas prépare - plánování a příprava na anticipovaný jazykový úkol či situaci |
|
Il est attentif zaměření pozornosti |
Il est indifférent - zaměření pozornosti |
|
Il est préparé Správné opakování - plánování a příprava na anticipovaný jazykový úkol či situaci |
Il est impertinent - spoluprace |
|
il se prepare organizování a uspořádávání učení - plánování a příprava na anticipovaný jazykový úkol či situaci |
Il il ne fait pas les devoirs- plánování a příprava na anticipovaný jazykový úkol či situaci |
|
il coopére - Spolupráce |
irrégulier - ) organizování a uspořádávání učení |
|
il est exact (ponctuel) organizování a uspořádávání učení |
stupide |
|
il s´amuse en etudiant – relaxace pomocí smíchu |
- hipocritement, suffisant, - empatie |
|
- fait preuve d´empatie, , tolerante, - uvědomování si myšlenek a pocitů druhých |
vulgaire,- empatie |
|
Travailleur - Procvičování |
paresseux - Procvičování |
|
Résistant (odolny) Sebepovzbuzování |
copie les devoirs - organizování a uspořádávání učení |
|
- porte su livres, cahier d´exercise, dictionaire et stylo - dělání si poznámek – shrnutí - zdůrazňování |
ambicieux, - empatie |
Přehledová tabulka strategií učení cizímu jazyku (podle Oxford 1990)
|
Paměťové strategie |
Vytváření mentálních spojů |
seskupování, shlukování |
|
asociování, propojování |
||
|
umístění nového slova do kontextu |
||
|
Používání vizuálních a auditivních reprezentací |
používání vizuálních představ |
|
|
sémantické mapy |
||
|
používání zástupných asociačních klíčových slov |
||
|
fonetické reprezentace |
||
|
Správné opakování |
strukturované opakování |
|
|
Využívání činnosti |
používání vjemů a fyzického ztvárnění |
|
|
mechanické techniky |
||
|
Kognitivní strategie |
Procvičování |
opakování, napodobování |
|
formální procvičování fonetického a grafického systému |
||
|
rozpoznávání a používání frazeologických obratů a vzorů |
||
|
kombinování jazykových struktur |
||
|
procvičování v přirozeném kontextu |
||
|
Přijímání a produkce CJ sdělení |
rychlé uchopení hlavní myšlenky (zběžné a hloubkové čtení) |
|
|
používání vnějších podpůrných prostředků přijímání (porozumění) a odesílání (produkce) CJ sdělení |
||
|
Analyzování a logické usuzování |
dedukce |
|
|
analyzování výrazů |
||
|
kontrastní mezijazykové analyzování |
||
|
překládání |
||
|
mezijazykový transfer |
||
|
Vytváření struktur pro vstupy a výstupy |
dělání si poznámek |
|
|
shrnutí |
||
|
zdůrazňování |
||
|
Kompenzační strategie |
Inteligentní odhadování |
používání lingvistických vodítek |
|
používání nelingvistických vodítek |
||
|
Překonávání omezení v mluvení a psaní |
přechod do mateřského jazyka |
|
|
obdržení pomoci |
||
|
používání mimiky či gestikulace |
||
|
vyhýbání se komunikaci zcela či částečně |
||
|
výběr tématu |
||
|
přizpůsobení si nebo přiblížení se CJ sdělení |
||
|
vytváření neologismů |
||
|
používání slovního opisu nebo synonym |
||
|
Metakognitivní strategie |
Zaměření učení |
vytváření si přehledu a propojování s již známým materiálem |
|
zaměření pozornosti (řízená a selektivní pozornost) |
||
|
odklad mluvené produkce a zaměření na poslech |
||
|
Příprava a plánování učení |
poznávání, jak probíhá učení jazyku |
|
|
organizování a uspořádávání učení |
||
|
stanovování cílů a dílčích úkolů (krátkodobé a dlouhodobé) |
||
|
identifikace účelu úkolu (účelově cílený poslech, čtení, psaní, mluvení) |
||
|
plánování a příprava na anticipovaný jazykový úkol či situaci |
||
|
vyhledávání příležitostí k používání jazyka |
||
|
Evaluace učení |
sebepozorování |
|
|
sebehodnocení |
||
|
Afektivní strategie |
Snižování úzkosti |
používání progresivní relaxace, hloubkového dýchání, meditace |
|
relaxace hudbou |
||
|
relaxace pomocí smíchu |
||
|
Sebepovzbuzování |
tvorba pozitivních výroků |
|
|
rozumné přijímání rizika |
||
|
odměňování sebe sama |
||
|
Práce s emocemi |
naslouchání svému tělu |
|
|
používání kontrolního záznamu pro emoce, postoje, motivaci |
||
|
psaní si deníku o učení jazyku |
||
|
prodiskutování pocitů týkajících se CJ a jeho učení |
||
|
Sociální strategie |
Dotazování |
požádání o vysvětlení nebo verifikaci |
|
požádání o opravování |
||
|
Spolupráce |
spolupráce s vrstevníky |
|
|
spolupráce se zdatnými mluvčími cizího jazyka |
||
|
Empatie |
rozvíjení kulturního porozumění |
|
|
uvědomování si myšlenek a pocitů druhých |
svp.muni.cz/download.php?docId=391
3- Další materiál k výuce CJ
- gramofon - metoda linguaphone (+/- 1930)
- Učebnice " Prvni kroky do franstniny " (+/- 1930)
Zavěr :
Jak znalost dějin didaktiky může také patřit k metakognice?
protože doplní :
- sebepozorování,
- poznávání, jak probíhá učení jazyku
- identifikace účelu úkolu
afektivní strategie :
- prodiskutování pocitů týkajících se CJ a jeho učení
Socialní strategie :
rozvíjení kulturního porozumění
uvědomování si myšlenek a pocitů druhých
***
Compte rendu du projet :
THE HISTORY OF METHODOLOGIES AS A METACOGNITIVE STRATEGY
This paper presents research work in the frame of the Faculty Internal Grant (Interní Grantová Soutež –IGS-FP-TUL-č. 114/2009 -Č.j.:KRO/231/2009.). Its objective is to point out the value of the evolution of learning and teaching methodologies throughout history as a meta-cognitive strategy. This strategy, here presented as the result of the research, is already present in R. Oxford’s classification as a particular way to arrange and plan learning.
ACC JOURNAL XVI - Issue B - 2/2010 - pp. 24-29. ISSN 1803-9782
Un exemple de bons apprenants : les Monty Python
Un exemple de moins bons apprenants : un gars et une fille !
***

